Me ikka juhtumisi räägime saksa poole kalmistutest või?.Vares väidab,et ka Auveres on taoline kalmistu.Kus kohas ja kunas rajatud?.Seda,et Vaivaras on kaks kalmistut me teame jah.Aga,kus kohas need saksa sõdurikalmistud seal on,kuhu pärgi pannakse?.Ja siis veel see Tärivere ka.Kes sinna maetud on?.Miks herr Vares sellist jama ajab?.Eeldan ,et härra ka sel aastal Sinimägede üritusel pärga paneb?.Ma vean ennast ka kohale ja mõtlesin,et paneks ka mõne lilleõie.saaks ehk härraga kokkuleppele,et oleks teejuht või nii.Ma paneks sinna Auveresse ka siis juba lilled ära,kui sealkandis olen.
Me räägime saksapoolel langenute matmiskohtadest. Ons raske arusaada, et lisaks taasavatud või uusrajatud saksa poolel võidelnute sõjaväekalmistutele, eksisteerivad veel mineviku matmiskohad? Osad sakslaste matmispaigad kasutati ülematmisteks, osadesse vene ühishaudadesse pandi ka saksa poolel sõdinuid.
Kordame siis veelkord Vaivara kontekstis, et seal on kaks suurt ühishauda, kuhu on väidetavalt maetud ka sakslaste säilmeid. Keegi ei hakka täna neile massihaudadedele (kus väidetavalt tuhendeid mehi) ekshumatsiooni tegema. Ei haka loetlema põhjuseid, miks sellel pole mõtet. Grenaderimäe memoriaalkompleks on minu subjektiivsel arvamusel piisavalt monumentaalne koht, mälestamaks piirkonda maetuid nagu ka teadmata kadunuid. Lisaks on Vaivara vanal kalmistul mainitud kenotaafne müür, mille puhul võib oletada, et mitmedki seal mainitud mehed võivad lebada (aga ei pea) venelaste rajatud (ülemaetud) vennashaudades. Lisaks on kahel Vaivara surnuaial mõned matmiskohad, milles on 1944.aastal (või üsna sellele ajale järgnenud perioodil) leidnud viimse rahupaiga sakslaste poolel võidelnud. Nagu öeldud, siis minu arusaamade järgi maetakse isegi Vaivara vahetus läheduses leitud saksa poole sõdurid praegu mujale. Meil on piisavalt taasavatud või uusrajatud (Saksa) sõjaväe kalmistuid, milledest osad ma ka nimetasin.
Järgmine kord kui Vaivarasse lähen, püüan seda diskussiooni meelespidada ja teen mõned fotod. Selleaastasel kokkutulekul ma kahjuks ei osale, olen samal ajal nagu mainitud Saaremaal, küll võin ma rääkida Mauri Kiudsooga, et kas ta viitsib mängida minu eest teejuhti.
Mis puutub Täriveresse ja Auveresse, siis Divine küsis
nii kadunud kui allesolevate sakslaste matmispaikade kohta.
Täriveresse maeti minu teada saksa poolel langenuid 1944.aastal. Täna on matmiskoha lähedal mälestusmärk langenud saksa sõduritele.
Auveres on kaks venelaste ühishauda. Vähemalt üks asub väidetavalt sakslaste varasemal matmiskohal.
Mis puutub lipitsemisesse ja NKVD'lase mälusse, siis pole keegi kutsunud ülesse Teid lipitsema. Ma kutsun Teid antud juhul ülesse oma suhtumist talitsema kõigesse, mis väidetavalt seotud riigiga, kes Teie arvates ei tee praktiliselt midagi. Lühidalt, et te ei hakkaks ülbitsema juba esimestest lausetest inimestega, kes teid (ka meid) võiks aidata. Sest pea igast teie seisukohast paistab välja mentaliteet, mille puhul te aina nõuate, kuid sisuliselt ei küsi endalt, mida mina saaks teha. Ehk siis, kuna antud juhul nii Teie deklaratiivne huvi, kui ka minu siiras huvi kattuvad, et tundmatu metsavend (metsavennad) leitaks, tuvastataks ja saaks korralikult mahamaetud, siis siit ka minu soovitus. Käituge inimestega nii, nagu te soovite, et nad käituksid teiega. Ka kolmandate suuruste sissetoomisel, kelleks on antud juhul oli riik. Erinevalt Teist on paljudel neist inimestest riigiga, isegi tema kõigi vigadega, teistugune suhe. Oletan, et samasugune nagu mul. Ja minu jaoks on teie lahterdamine, mille puhul riik = nemad (käpardid) versus mina (tarkmees taskus) vastumeelne.
Nüüd NKVD'lase kohta. Mälu on väga petlik ja selektiivne. Ma võin üsna suure tõenäosusega väita, et NKVD'lane, kui selline isik eksisteerib sellena, kellena ta end väidab olevat, ei suuda näidata matmispaika isegi 100 meetrise täpsusega. Seega on selliste tunnistajate eksisteerimne tänuväärne, kuid üsna tõenäoliselt muutub nn giidiga "kindlapeale minek" praktikas pikaks ja üsnagi keeruliseks protsessiks. Usun, et Arnold Unt võib seda reaalsust kinnitada.
PS! See, et lätlased matavad mõnel juhul tammekirstus (kasvõi kõigil juhtudel) ei tee näiteks olematuks muid trende, mille puhul, mina küll ei sooviks olla lätlane. Pole neil õiget Kaitseliitu. Kaitsevägi ja kaitsekontseptsioon meiega võrreldes minu jaoks naeruväärne. Ehk neil on nende Kamina haldusalas seetõttu raha tammekirstudele raisata, samas kui meie peame sageli maitsekate pappkarpidega läbi ajama? Nii, et kõik on suhteline!