1. leht 2-st

Restaureeritud jalgratas

Postitatud: N Dets 11, 2014 4:15 pm
Postitas divine
Valdo Praust Facebookis:

"Teise Ilmasõja aegne Saksa sõjaväeratas, mis on kuulunud Eesti Leegioni tuumikuks olnud pataljoni "Narva" varustusse. Restaureerisin ratta algsele kujule kuu aega tagasi ning nüüd on ratas neljaks aastaks deponeeritud Eesti Ajaloomuuseumi Maarjamäe lossi tallihoones avatud Saksa okupatsiooni kajastavale näitusele. Ratta sain aastaid tagasi ühest Ambla kandi talust, kuhu see toodi Karkuse soost peale "Narva" pataljoni purukslöömist 22. septembril 1944."
/.../
"Ratas on kuulunud Eesti Leegioni tuumikuks olnud patajoni "Narva" varustusse, kes jätsid ta 22. septembril 1944 maha Karkuse soosse, kus pataljon puruks löödi. Edasi viidi ratas ühte lähedalasunud talusse, kus ta säilis üsna komplekssel kujul aastakümneid. Novembris 2014 sai ette võetud ratta põhjalik restaureerimine. Nüüd on restaureeritud ratas neljaks aastaks deponeeritud Eesti Ajaloomuuseumisse, kus ta on üks Maarjamäel avatud Saksa okupatsiooni kajastava näituse eksponaatideks. Tegelikult saigi see ratas just Eesti Ajaloomuuseumi näituse tarbeks restaureeritud."

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: N Dets 11, 2014 4:54 pm
Postitas funker
Kena töö. Paitab olevat Steirischen Fahrradwerke "Junior".

Huvitav oleks teada, mis seisus ratas leidmise hetkel oli,
kui palju on seal pataljoni "Narva" aegseid juppe. Praustil
restaureerimise eelseid pilte pole?

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: N Dets 11, 2014 5:54 pm
Postitas ppp
Väidetavalt oli ratas enam-vähem komplektne, puudus lenks koos esipidurimänguga. Lisatud on esilatern ja dünamo, rattakott on tegelikult ilmselt eesti KV Wiklundi jalgrattalt ja see on ainult pildistamise ajaks pandud. Tagahelkur ka vist ole algne või vähemalt klaas. Küljes oli ca 57-nda (vist) aasta nr ja seisma oli jäänud seetõttu, et kodaraniplid olid tehtud mingist tsingi-pura sulamist mis ära lagunesid, nii et niplid on ka vahetatud, kodarad originaalid.
See, et Hando Ruus sellega viimati sõitis, see on muidugi jällegi Valdo fantaasia, ca 10 km meeste kottijäämise kohast see saadud on, kes teab, kuidas ja kus kohast see sinna sattus. Viimane omanik ei teadnud ka, millega tegemist on.
Valdol on ka teine samasugune, 1940 aasta Junior Väätsal Jalgrattamuuseumis olema, tänase päevani pidas ta seda küll kangekaelselt Wandereriks.
Kas tal värvimise eelseid pilte on, ei tea, aga suhteliselt samas seisus väidetavalt oli.

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: N Dets 11, 2014 6:02 pm
Postitas funker
Kas see firmamärk on ka algne?

Siin lehel on sama Steuerkopfschild aastanumbriga 1947?

http://graz.radln.net/cms/beitrag/11375074/105566718/

Või kasutati ka varem sellist?

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: N Dets 11, 2014 9:57 pm
Postitas ppp
Märk on algne, millal kasutusele võeti ei tea, austria jalgrattad pole meil eriti levinud, peale WH rataste on neid üsna vähe.

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: R Dets 12, 2014 4:10 pm
Postitas Baldhur88
Päris ilus. Esipidur küll tsiviilratta jagu.Aga ega neid õigeid väga võtta pole. Igal juhul tubli töö.

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: R Dets 12, 2014 6:37 pm
Postitas funker

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: P Sept 04, 2016 9:38 am
Postitas divine
Saksa jalgrattateemad võiks keegi üheks kokku koondada. Seniks Väätsa muuseumist veel üks vokk.
vänt3.jpg
vänt4.jpg

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: P Sept 04, 2016 9:39 am
Postitas divine
Samast imeriistake, mille tööpõhimõte mulle hämaraks jääb.
vänt1.jpg
vänt2.jpg

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: P Sept 04, 2016 9:41 am
Postitas divine
...ja politsei Dienstrad
vänt7.jpg
vänt6.jpg
vänt5.jpg

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: P Sept 04, 2016 10:20 am
Postitas funker
divine kirjutas:Samast imeriistake, mille tööpõhimõte mulle hämaraks jääb
Tööpõhimõte on imelihtne - magnetiga lükatakse elektronipoisid liikvele.

Võta tükk pappi, raudmutter ja magnet. Mutter pane papitükile, magnet papitüki alla mutri
vastu. Liigutad magnetit, liigub mutter papitüki peal. Nii need elektronipoisid liikuma ajataksegi.

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: P Sept 04, 2016 10:28 am
Postitas lauri
Ega seda velogeneraatorit ei saa ometi jalgratta külge pookida et kasutada, sellel ikka mingi oma kaadervärk lisaks?

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: P Sept 04, 2016 10:51 am
Postitas funker
lauri kirjutas:Ega seda velogeneraatorit ei saa ometi jalgratta külge pookida et kasutada, sellel ikka mingi oma kaadervärk lisaks?
Oma raam sadula ja lenksuga ja kõik liigenditest kokkukäiv, et saad selga visata.

Siin näed sellist.

http://www.battlefrequencies.com/images ... power2.jpg

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: P Sept 04, 2016 11:02 am
Postitas ppp
Lgp. Speedsta teema A-M foorumis vänt(ajamiga)generaatorist
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=52920
Ja eelpool toodud Jalgrattamuuseumi "Wanderer" on tegelikult samuti austria Steyri tehase "Junior" nagu teema alguses kajastatud tallapresski, Valdol on ikka vana silt juures.

Re: Restaureeritud jalgratas

Postitatud: T Sept 06, 2016 10:21 pm
Postitas funker
Ma lingin siia ühe saksa insenerimõtte ime. Selline asi oli sakslastel siis juba enne sõda olemas,
kahetaktiline bensiinimootor jalgratta tagarummus. Mul vajus ikka üllatusest suu lahti, kui nägin.

http://zabytkowemotocykleirowery.pl/fichtel_sachs/en