Soomusauto "Kalewipoeg"

Jalgratastest kuni soomusrongideni ja vibudest kuni rannakaitsekahuriteni ...
Vasta
Kasutaja avatar
ivalO
Moderaator
Postitusi: 8174
Liitunud: E Aug 08, 2005 12:04 am
Asukoht: Lilleküla

Soomusauto "Kalewipoeg"

Postitus Postitas ivalO »

Kalevipoeg tuleb!
Ei tule küll see müütiline kangelane, Kalevi ja Linda laps, keda iga eestlane teadma peaks, vaid hoopis rauast ja nelja rattaga masin – ajalooline soomusauto Kalevipoeg. Niisugune, nagu oli Eesti Rahvaväe soomusväe soomusauto Eesti Vabadussõjas. Selle Kalevipoja (taas)tulek on seotud Eesti Vabariigi sajanda aastapäevaga.
Legendaarse soomusauto ehitavad Tornimäel entusiastlikud sõjaajaloo huvilised Margus Sinimets, Virko Ardel, Erko Tagaküla ja Ago Põldoja. Plaan on ambitsioonikas ja meestel kindel siht silme ees. Mis sest, et nii suur töö nõuab palju raha, aega ja pühendumist. Ei taha ju ehitamise ette võtnud mehed lihtsalt midagi valmis teha, vaid ehitada ikka korraliku soomusauto. Sellise, mis ka tulistaks. Mis sest, et paukmoonaga.
Kuigi tuleva aasta 24. veebruariks soomus­auto Kalevipoeg ilmselt veel valmis ei saa, on meeste töö tulemus ootamist ja vaatamist väärt. Nagu ühele korralikule kingitusele kohane.


Ajaloohuvilised ehitavad legendaarse soomusauto

Autor: Alver Kivi – 10/10/2017 SAARTE HÄÄL

Sõjaajaloo huvilised Margus Sinimets, Virko Ardel, Erko Tagaküla ja Ago Põldoja alustasid Tornimäel Eesti Vabariigi sajandaks aastapäevaks Vabadussõjas osalenud ajaloolise soomusauto Kalevipoeg koopia ehitamist.
SOOMUSAUTO-e1507562048383.jpg
TULEVANE KALEVIPOEG: Soomusauto ehitatakse endise GAZ-53 raamile, sest selle pikkus on kõige sobivam. Fotol Margus Sinimets (vasakul) ja Virko Ardel.
Maanus Masing 2x

“Eesti Vabariik 100 on tulemas ja mingisuguse mänguasju peab ju selleks valmis tegema,” ütles projekti eestvedaja Margus Sinimets.
“Kas ta nüüd kõige parem auto oli, aga Kalevipoja rootslasest komandöri Einar Lundborgi päevikute järgi on antud välja raamat, kus saab nende tegevusest palju lugeda, teiste autode kohta seda ei ole,” rääkis Sinimets, lisades, et mingeid jooniseid kahjuks säilinud ei ole.
Soomusauto ehitatakse endise GAZ-53 raamile, sest selle pikkus on kõige sobivam. Auto kere kaetakse 3 mm paksuste rauast plaatidega. Margus Sinimets ütles, et kuna sõtta ju ei minda, siis ei ole ka vajadust autot kuulikindlaks teha. “See oleks mõttetu raharaiskamine ja auto tuleks kaks tonni raskem, küll aga kaitseb ta kaugemalt ja sileraudsest relvast tehtud lasu eest,” täpsustas ta.
Soomusauto kõige kallimad osad on 93–94-sentimeetrise läbimõõduga täisrauast valatud rattad ja need on kaetud 4-sentimeetriste täisrehvidega. Üks originaalvelg koos rehviga leiti Inglismaalt, sellelt saadi teada ka täpsed mõõdud ja nüüd on ka rataste valamise projekt tehtud.
soomused-e1507562078769.jpg
SINIMETS SOOMUSEGA: Auto kere kaetakse 3 mm paksuste rauast plaatidega

Soomusauto peamine relv oli keskmises tornis asuv tagasilöögita kergekahur, millest on säilinud vaid joonised. Sarnase kahuri tahavad mehed nüüdki teha ja relva mingisuguse paukmoonaga ka tulistama panna. See, mis tornist välja paistma hakkab, saab olema autentne. Kahele kõrvaltornile paigaldatakse Maximi kuulipildujad.
Millal Kalevipoeg valmis saab, on esialgu veel lahtine, konkreetset kuupäeva ei ole mehed paika pannud. “Ilmselt 24. veebruari paraadil see auto ikkagi veel ei sõida,” tunnistas Margus Sinimets.
Projekti toetab ka Eesti sõjamuuseum. Ehitamise lõplikku eelarvet ei ole paika pandud, aga suurusjärk jääb 15 000–20 000 euro vahele.
Margus Sinimetsa esimene mõte oli ehitada Eesti Vabariigi juubeliks soomusrong ja kaasata sellesse projekti ka kaitseministeerium.
Kui Sinimets aga raudteemeestega konsulteeris, said tema plaanid ootamatu tagasilöögi osaliseks ja tal soovitati plaan unustada, kuna soomusrong ei saa Eestis raudteel sõitmiseks niikuinii vajalikku liiniluba.
“Ütlesin neile, et 1952. aasta auruveduriga rong sõidab Ventspilsis ja nemad on Euroopa Liidu sertifikaadi saanud,” rääkis Sinimets. “Siis mõtlesin, et kui meie tehtud ei saa, siis tellin veduri Lätist ja nad naeravad sellepeale Eesti kahesajanda juubelini.”
Ideed soomusrongi ehitamisest päris maha siiski ei maetud ja asju hakati isegi ajama. Leiti vajalikud ressursid ja tehti hange veduri soetamiseks, kuid plaanide teostamiseni siiski ei jõutud. Kuna Margus Sinimetsal oli variant B soomusauto ehitamine, siis nii selleni ka jõuti.
Soomusautot Kalevipoeg saab tulevikus näha sõjamuuseumis ja vajadusel tuuakse see ka Saaremaale. “Minu tahtmine on see, et võimalikult paljud inimesed seda näevad,” põhjendas Margus Sinimets oma soovi teha soomusautost tõmbenumber. “Mandril korraldatakse rohkem lavastusi ja üritusi, kus see auto peaks käima, aga kui siin on midagi põnevat, miks mitte seda siis siia sõidutada.”
kalevipoeg.jpg
kalevipoeg.jpg (39.04 KiB) Vaadatud 10689 korda
KALEVIPOEG
oli Eesti Rahvaväe soomusväe soomusauto Eesti Vabadussõjas. Kalevipoeg ehitati Tallinna Sadamatehastes ja valmis 1919. aasta aprillis. Kalevipoja komandör oli Einar Lundborg, kes määrati 16. aprillist omal soovil soomusautode kolonni 1. rühma Kalevipoja ülemaks, kellena võttis alates 25. aprillist osa lahingutest Lõuna- ja Põhjarindel, Kagu-Eestis, Põhja-Lätis ning Loode-Venemaal, jõudes 25. mail koos Eesti vägedega Pihkvasse ning sai kuulsaks hulljulgete sissetungidega Vene rindejoone taha.
Allikas: Eesti Sõjamuuseum
Kasutaja avatar
Kriuks
Moderaator
Postitusi: 5349
Liitunud: T Aug 09, 2005 5:09 pm

Re: Soomusauto "Kalewipoeg"

Postitus Postitas Kriuks »

Ma ei saa enam aru :roll: ... Kas nüüd ehitab isand Sinimets juba kahte masinat korraga? Või käib trall ikka endiselt selle algse Riisalu raami ümber ja mis iganes põhjustel võetakse lihtsalt kasutusele uusi nimevorme?
Kasutaja avatar
Anonymus
Kasutaja
Postitusi: 76
Liitunud: E Mai 29, 2006 7:58 pm
Asukoht: Tallinn/Viimsi
Kontakt:

Re: Soomusauto "Kalewipoeg"

Postitus Postitas Anonymus »

Ega küll liiale halba tee, ehk tuleb kaks masinat.

S
Siim Õismaa, siim.oismaa@esm.ee, Viimsi, Mõisa tee 1. Harjumaa.
Vasta

Mine “Tehnika & Relvastus/Technic & Armament”