Wabariiki - mõned fotoallkirjad

Kõik sõjaväe & Kaitseliiduga seotud paberimajandus, mis jääb Vabadussõja ja Wabariigi perioodi ...
Vasta
nublu
Huviline
Postitusi: 269
Liitunud: T Juun 12, 2007 7:07 pm

Wabariiki - mõned fotoallkirjad

Postitus Postitas nublu »

Seal wabariik.wehrmacht.pri.ee saidi peal mitmed huvitavad fotod üleval. Kuskil siin foorumil lubati neile ka pildiallkirju, aga mina va kannatamatu ei jõudnud neid ära oodata ning tahaks kohe kommenteerima hakata :wink:

Alustaks mõne vanemaga

Pilt

ja

Pilt

Mõlemal fotol on üks ning sama lennuk ning ka fotod tehtud ilmselt samalt sündmuselt. Farman HF XXX lennuk saadi punastelt saagiks Narva vabastamisel jaanuaris 1919. Koos väikese kütusevaru ning mõnede pommidega. Seati eesti lennuväelaste poolt lennukorda 30. jaanuariks 1919 ning siis tehti sellel ka esimesed proovilennud. Veebruaris tehti aga samas ka esimesed lahinglennud Narva rindelõigu ette. Peale seda kui pommid ja bensiin oli ära kulutatud, võeti lennuk koost lahti ning toimetati raudteel Tallinna. Märtsi algul pandi see Tallinnas Lasnamäe lennuväljal uuesti kokku ning sooritati taas mõned proovilennud.

Need mõlemad fotod ongi tehtud ilmselt peale ühte neist Tallinna proovilendudest. Pole kusagil täpselt dateeritud fotosid kohanud, kuid kaudsete vihjete järgi on samasse ajajärku neid ja veel mõnda sellest sündmusest tehtud fotot ikka pakutud. Nimelt olevat lennuk Narvas saagiks saadult seisnud veel ratastel ning suuskadele oli ta pandud alles Tallinnas. Samuti on segane lennuki eraldusmärkide küsimus. Narva lendude ajaks olevat Soots kehtestanud lennuki eraldusmärkideks mustad ruudud. Kuna mustad ruudud olid aga juba I Maailmasõja ajast Türgi lennukite eraldusmärkideks, siis väidetavalt mingeid eraldusmärke Narvas lennukile ei kantud. Nii et segane on - kas lennuk seal üldse mingeid eraldusmärke kandis...

Sinimustvalge kolmnurk kinnitati eesti lennuväe lennukite eraldusmärgiks 1. märtsist 1919. Ja nagu näete - lennuk kannab neid. Kui vaatate hoolikamalt esimest fotot, siis märkate nende kolmnurkade juures ka üht väikest eripära. Esimestele lennukitele kandti kolmnurgad nii, et sinine kolmnurk paistis mõlemalt poolt musta (hoolikal uurimisel on näha kitsas tumedam riba valge peal).

Minu jaoks väga huvitav on aga see teine grupifoto lennuki ees. Seal peaks olema näha ilmselt enamus tolle aja lennuväe poolroodu juhtkonnast. Kahjuks on see foto pisut udune ning samuti ei pruugi ma ära tunda kõiki seal olnud tüüpe. Praegu oskan pakkuda vaid järgmisi mehi. Seisab esimeses reas kõige parempoolsem - Ernst Damm, lendur. Siis vahepeal kolm mulle kõige rohkem huvi pakkuvat meest, keda aga kahjuks ei suuda tuvastada. Viies paremalt - Jakob Tillo, lendurvaatleja (sooritas ka koos Karl Haas'iga need Narva juures tehtud luurelennud). Karl Haas ise paistab olevat lennuki kabiinis see kõige esimene ja vasakpoolne mees.

Üks mees paistab pildil veel tuttava näoga, aga ei hakka hetkel niisama pakkuma :wink:
Viimati muutis nublu, K Juun 13, 2007 11:49 am, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
uscha
Administraator
Postitusi: 8157
Liitunud: P Aug 07, 2005 6:03 pm
Kontakt:

Postitus Postitas uscha »

Kuskil siin foorumil lubati neile ka pildiallkirju
võtan süü omaks - olen lehe uuendamise natuke unarusse jätnud :oops:
eks proovin võimalikult kiiresti veel fotosid pildistada ja lehele üles panna.
foorum.rindeleht.ee
nublu
Huviline
Postitusi: 269
Liitunud: T Juun 12, 2007 7:07 pm

Postitus Postitas nublu »

uscha kirjutas:
Kuskil siin foorumil lubati neile ka pildiallkirju
võtan süü omaks - olen lehe uuendamise natuke unarusse jätnud :oops:
eks proovin võimalikult kiiresti veel fotosid pildistada ja lehele üles panna.
Kui on fotode kohta rohkem infi olemas, ega ei ütleks sellest ära küll. :roll:
Kindlasti võiks aga olla rohkem pilte :P

Nüüd aga jätkaks kahe järgmise fotoga. Need ilmselt ka Vabadussõja aegsed ning peaksid ka kronoloogiliselt selles portsus Farmani fotodele järgmised olema.

Pilt

ja

Pilt

Need fotod on mõlemad minu jaoks uued. Kuid just publiku järgi teisel fotol julgeks need dateerida 1919. a. mai teine pool - juuni esimesed päevad. Nimelt toimus selles vahemikus mingi avalik(um) sündmus Lasnamäel, kus demonstreeriti publikule nelja tol hetkel eesti lennuväe kasutuses olnud lennukit. Sellest sündmusest on säilinud päris suur hulk fotosid, ning just teatud sarnasuse tõttu sel teisel fotol näha oleva publiku hulgas, pakuks - need kaks fotot on sellelt samalt ürituselt. Täpset kuupäeva ma aga kahjuks (veel :wink: ) ei oska ütelda.

Need neli lennukit, mida tookord demonstreeriti, olid see sama Farman HF 30, kaks BE 2a lennukit ning Sopwith Camel, mis ka nendel piltidel siin näha. Just demonstreeritud lennukite tõttu oskan pakkuda ajavahemikku, mil see sündmus toimuda võis. Nimelt saabusid 27. aprillil 1919 Tallinna aurikul Swanholm kaks briti lennuinstruktorit koos kahe motoristiga ning neli brittidelt ostetud lennukit: kaks Norton Thompson NT-2B õppe-lennupaati ning kaks BE-2a õppelennukit. Lennukid olid lahtivõetud. Need tuli kõigepealt aurikuist kätte saada, lennuväljale transportida ning kokku panna. Seda ilmselt paari päevaga teha ei suudetud. Küll suutis aga üks lennuinstruktoreist - Claude Emery - paari päeva jooksul Tallinnas olnud briti lennukikandjalt Vindictive kaubelda välja veel ühe lennuki - Sopwith Camel. Kui 30. aprillil 1919 koostati eesti lennukite esimene nimekiri, siis oli Camel nr 5 all seal esimese britina kirjas. BE-2a lennukid said samas nimekirjas nr 6 ja 7.

Miks ma pakun kõige hilisemaks ajaks juuni esimesi päevi - Farman HF 30 läks 11. juunil 1919 taas rindele ning enam Lasnamäele ei naasnud.

Nendel kahel fotol küll teisi lennukeid näha pole, nii et tegemist võib olla ka mõne muu sündmusega. :roll: Kuid millegi pärast kipun mina kahtlustama just seda :wink:

Veel võin lisada - et Camel'i kabiinis istub 99,9% tõenäosusega Claude Emery ise. Ta olevat väga kiivalt seda hoidnud ning teisi lendureid selle rooli ei lasknud.

Mis puutub aga teisel fotol Cameli kiilul näha olevat kirja - ma tean meest kes on valmis oma hinge kuradile müüma, kui ta sellest kirjast loetava skänni saab :twisted:

Õnneks ei ole see mina :roll:
nublu
Huviline
Postitusi: 269
Liitunud: T Juun 12, 2007 7:07 pm

Postitus Postitas nublu »

Ah-jaa, vaadake kolmnurka Camel'i küljel. See on samasugune nagu sel Farman'il - sinine riba paistab mõlemil pool musta...
Kasutaja avatar
uscha
Administraator
Postitusi: 8157
Liitunud: P Aug 07, 2005 6:03 pm
Kontakt:

Postitus Postitas uscha »

Mis puutub aga teisel fotol Cameli kiilul näha olevat kirja - ma tean meest kes on valmis oma hinge kuradile müüma, kui ta sellest kirjast loetava skänni saab
vaatasin praegu luubiga seda numbrit aga võimatu selgust saada (vähemalt sellelt pildilt) - üleval reas VÕIB olla keskel mingi "TM1/" aga pole üldse kindel.
foorum.rindeleht.ee
nublu
Huviline
Postitusi: 269
Liitunud: T Juun 12, 2007 7:07 pm

Postitus Postitas nublu »

uscha kirjutas:
Mis puutub aga teisel fotol Cameli kiilul näha olevat kirja - ma tean meest kes on valmis oma hinge kuradile müüma, kui ta sellest kirjast loetava skänni saab
vaatasin praegu luubiga seda numbrit aga võimatu selgust saada (vähemalt sellelt pildilt) - üleval reas VÕIB olla keskel mingi "TM1/" aga pole üldse kindel.
Pilt paistab olevat hea kvaliteediga ning kiri kohe esiplaanil - kaldun arvama, et suure resolutsiooniga skännides ning siis pilti suurendades näeb kirja ära :roll:

Aga jätkaks veel nende fotodega. Seal on veel paar tükki, mis võiksid Vabadussõja aegadesse jääda.

Nimelt
Pilt

ja
Pilt

Tegemist ilmselt 1919. a. lõpu või 1920. a. algusega. Esimesel fotol DFW C V luurelennuk ning BE-2a õppelennuk, mida aga seal samuti luureks kasutati. Tegevuskoht ilmselt Vana-Nursi mõisa põld, kus sel ajal diviisi lennusalk nr. 1 paiknes.

Mäletatavasti lahkus Haas (koos lendurvaatleja Jaan Schultz'iga) lennukil Farman HF 30 juunis jälle Narva alla rindele. Jõudis sellel teha veel mõned lennud, aga siis otsustati see lennuk anda üle Loodearmeele. Kuid sinna see ka ei jõudnud - lendur Bergstraesser lõhkus lennuki stardil. Haas ja Schultz said aga omale veidi kiirema ning kobedama sakslastelt saagiks saadud C V luurelennuki (Eesti lennukite registris nr. 10), millega nad kolisid Narva rindelt Lõunarindele ning hakkasid seal luurelende sooritama. Oktoobris 1919 ühinesid nendega lendur Damm ja lendurvaatleja Friedrich Bergmann ühel BE-2a õppelennukil, mida asusid samuti luurelendude sooritamiseks kasutama. Damm ja Bergmann jõudsid teha vaid paar treeninglendu ning kaks või kolm luurelendu. Siis läksid ilmad nii halvaks, et lennud tuli 6. novembril 1919 lõpetada.

Diviisi lennusalk nr. 1 jäi Nursi aga sõja lõpuni ning ka mingiks ajaks peale Vabadussõja lõppu. 24. veebruaril 1920 tõusis Eesti Vabariigi aastapäeva tähistamiseks õhku 4 lennukit – 2 Tallinnas ja 2 Võrus. Tallinnas lendasid inglise instruktorid Emery ja Swatridge oma õpilaste Pent'i ja Pette'ga. Võru kohal lendasid Haas ja Oamer.

Väga võimalik, et fotod ongi tehtud peale vabariigi aastapäeva lendu. Aga ehk ka mõne muu lennu puhul.

Kolmik kes teisel pildil C V ees seisab - keskmine mees on Karl Haas. Kahe äärmise pakkumisel pole 100% kindel, aga pakuks, et vasakpoolne on Schultz ja parempoolne kas Damm või ehk siis Oamer. Eks ma siis parandan-täpsustan, kui olen kodus saanud veidi fotosi lapata :roll: :wink:

Aga siia teema lõpetuseks sobib ilmselt kolmas foto, kus ilmselt ka BE-2a lennuk, ja tundub, et endiselt Nursis. Nimelt kasutati seal angaariks heinaküüni, millel lihtsalt üks sein ära lammutati. Sel "angaaril" ei paista ka uksi olevat :wink: Pildil peaks siis olema diviisi lennusalga nr. 1 meeskond

Pilt
Vasta

Mine “Fotod & Dokumendid/Photos & Documents”